19 серпня (6 серпня за старим стилем) відзначаємо одне з найважливіших християнських свят - Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. У  народі це свято має ще назву Яблучний Спас.

Преображення Господнє належить до дванадесятих (12 головних) свят, пов'язаних з подіями з життя Христа Спасителя.

За Матвієм, Марком та Лукою, одного дня Ісус узяв із собою трьох апостолів: Петра, Якова та Йоана, – і привів їх на “високу гору”, яку часто ототожнюють з горою Фавор. Там на їхніх очах він “переобразився”: його вбрання стало сліпучо білим, а обличчя засяяло, мов сонце. Біля нього, уособлюючи Закон і пророків, з’явився Мойсей та Ілля. Світла “ясна” хмара огорнула їх, а голос із тієї хмари промовив: “Це – мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте”. Петро, думаючи, що остаточно надійшла година Божої слави та вічного святкування Кущів, хотів натягнути три намети. Але за мить апостоли не побачили нікого, крім самого Ісуса . Розповідь про преображення подається між двома повідомленнями Ісуса про близьку смерть і воскресіння. У цій сцені присутність Мойсея та Іллі поруч з Ісусом означає зв’язок між старим і новим Завітом. Світло, що переображує Ісуса, є водночас відображенням божественної слави і передвістям слави його воскресіння. Вона не осяє його, допоки він не пройде випробування смертю. Троє очевидців Преображення Господнього стануть очевидцями агонії Ісуса Христа.

Відзначають з IV ст. Одне з дванадесятих, тобто дванадцяти найголовніших після Великодня свят східного літургійного календаря. Припадає на Успенський піст або Спасівку, проте цього дня дозволяється споживати рибу, олію та вино.

Цього дня звершується Божественна літургія. Християни йдуть до церкви з самого ранку, беручи з собою на службу кошики з яблуками, грушами, сливами, виноградом та медом, прикрашені колоссям або трав’яними букетами.

Народними назвами цього свята були Другий Спас або Яблучний Спас. Крім яблук, у цей день на церковну паперть приносять й інші плоди врожаю: горох, картоплю, огірки, жито, ячмінь тощо. Все це священик повинен після обідні благословити і прочитати над ним молитву, за що вдячні прихожани наділяють його так званими начатками – потроху від кожного сорту з принесених плодів. Освячення у цей день винограду і різних фруктів та овочів символізує розквіт і плодючість усього створеного у безкінечному царстві життя.

Вважається, що на Яблучний Спас обов'язково потрібно пригощати бідних людей, хворих і знедолених, проявляючи таким чином щедрість душі. Причому, частування може складатися не тільки із зібраних яблук, але і з інших плодів нинішнього врожаю.

За народними прикметами, Яблучний Спас означає настання осені і перетворення природи. Прийнято вважати, що ночі після Спаса стають набагато холоднішими. В середній смузі України від цього дня вже можуть починатися приморозки, а тому й ка­жуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці про за­пас!».

Для господарів свято символізує закінчення жнив та завершення літа. Цього дня примічали погоду. Якщо день сонячний та безхмарний — осінь буде сухою. Якщо дощовий — мокрою. Ясний день віщує морозну і заметільну зиму.

За давнім звичаєм у цей день прийнято їсти яблука та інші фрукти, поливаючи їх медом. Люди вірять в те, що на Спаса яблука стають чарівними, і відкушуючи перше потрібно загадати бажання – воно обов’язково здійсниться.

Відділ комунікації та міжнародних зв’язків

ДЮІ МВС України

Real time web analytics, Heat map tracking